Bemutatkozás

Magyar-művelődésszervező szakos tanárként végeztem 1997-ben az ELTE-n, rövid ideig tanítottam, majd közgazdasági vonalon a hanglemezkiadásban dolgoztam több évig. Kreatív és érdekes szakma volt, sok kihívással, izgalmas karrierrel. Gyermekeink születése után (2002 Dorottya, 2004 Zsófia) öt évig itthon voltam a kislányaimmal. Újra kellett építeni mindent, meg kellett találnom magam számára is, hogy milyen új stratégia szerint tudok boldog édesanya és társ lenni.

Daniel Stern Anya születik c. könyvének alcíme:                                                                    Arról, hogyan változtatja meg az anyaság átélése örökre az embert.

Átéltem, hogyan születik meg bennem az új minőség. Ennek a hosszan tartó folyamatnak, ami az első várandóságommal kezdődött voltak gyönyörű és voltak nehéz állomásai. A tapasztalás és az anyasággal járó önismereti út máshoz nem hasonlítható élményekkel gazdagított.

2007-ben úgy döntöttem kisgyermekes édesanyaként, hogy visszatérek a pedagógusi alapokhoz és művészeti nevelést, kisgyermekkori zenei nevelést tanultam a Ringató Kisgyermekkori Zenei Nevelési programban. Zenetagozatos gyerekként, zongoraórák, gitárórák, kóruséneklések után a kislányaimmal átélt énekes-játékos tapaszatalatok egyenes utat nyitottak a Ringató foglalkozások felé. Az első Ringató foglalkozásomat 2007 szeptemberében vezettem- sosem felejtem el az élményt. Meggyőződésem, hogy a szülő és gyermek között megvalósuló énekes-játékos élmények segítik az anya-gyermek apa-gyermek kapcsolatokat – egyben hozzájárulnak a beszédfejlődés, az érzelmi fejlődés épüléséhez is.

Fotó:Maros Viktor

2014 januárjában felkérést kaptam, hogy koraszülött-újszülött intenzív osztályon dolgozzak ki egy programot, mely az éneklés, az élő hangszerjáték alkalmazásával segít az osztályon gyógyuló újszülötteknek, koraszülötteknek és szüleiknek. Boldogan vállaltam az önkéntes munkát, s azóta is hetente több alkalommal a PIC osztályon dolgozom. A kórházi tapasztalatok újabb utat nyitottak: szerettem volna az anyaságról, az anya-gyermek, az apa-gyermek kapcsolatról, a csecsemő testi és pszichés fejlődéséről, a szülőség pszichológiájáról tanulni: integrált szülő-csecsemő konzultáció szakra iratkoztam be ugyanez év szeptemberében a Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézetébe.

2016-ban az integrált szülő-csecsemő konzultáció harmadik évfolyamán  diplomáztam.

Közel tíz éve minden nap három év alatti gyermekeket nevelő családokkal foglalkozom, velük énekelek, játszom, beszélgetek.

A kórházi munkám során is ezekkel az eszközökkel segítek: beszélgetek, énekelek, gitározom. Átéljük, mennyire egyszerű és természetes módon tud egy-egy dal átsegíteni bennünket felnőtteket a nehézségeken. Két dal között persze beszélgetünk is a szülőkkel, megfigyeljük, hogyan hat a kicsikre az ének, a halk gitárjáték, hogyan nyugszik meg a gyermek, hogyan javulnak a monitoron is megfigyelhető értékei – s hogyan hat ránk, felnőttekre a jól ismert dalok közös éneklése, vagy csak hallgatása.

A konzultációs rendelőben ritkán énekeltem, bár már erre is volt példa egy síró kisgyermek megnyugtatása miatt. A szülő-csecsemő/kisgyermek konzultációs beszélgetések során szeretném, ha a szülők mélyen meggyőződnének arról, hogy gyermekeiket ők ismerik a legjobban, semmilyen szakkönyv nem tud olyan ismereteket adni, melyeket önmaguk figyelhetnek meg, s a legmélyebb, legnehezebb lelki erőpróbák ellenére is képesek gyermekeik állapotát pozitívan befolyásolni.

Mert a jó kapcsolat gyógyítani képes. (Bálint Mihály nyomán.)